Burgerschap door Lesgeven: Onderzoek in de Klas (BLOK)

Wat krijgt de school ervoor terug?

Er zijn ten minste zes opbrengsten voor de school en de leerkracht:

1. Rapportage
    De school en elke deelnemende leerkracht ontvangen na afloop van het onderzoek een rapportage met de onderzoeksresultaten van de school. In deze staan bevindingen over burgerschapsvorming en sociale veiligheid in de deelnemende klas. Dit rapport bevat bijvoorbeeld informatie over het welbevinden van leerlingen en sociogrammen over vriendschappen en prosociaal gedrag. De rapportage over sociale veiligheid voldoet aan de richtlijnen van de Inspectie van het Onderwijs in het kader van de Wet Sociale Veiligheid en kan dus ook voor de inspectie gebruikt worden.
  1. Handreiking over burgerschapsvorming
    Elke deelnemende leerkracht ontvangt een handreiking over burgerschapsvorming. Deze kan worden gebruikt om de thema’s die aanbod komen in het onderzoek te bespreken in de klas.
  1. Vergoeding voor de leerkracht
    Elke deelnemende leerkracht krijgt na afloop van het onderzoek een digitale cadeaubon ter waarde van 75 euro als vergoeding voor zijn/haar deelname.
  1. Vergoeding voor de klas
    Elke deelnemende klas krijgt halverwege het schooljaar van ons een cadeau voor in de klas.
  1. Deelname aan een conferentie omtrent burgerschapsvorming
    Elke deelnemende leerkracht krijgt na afloop van het onderzoek een uitnodiging om deel te nemen aan een conferentie omtrent burgerschapsvorming op de basisschool. Hier zullen onder andere bevindingen van het onderzoek worden gepresenteerd en informatie worden gegeven over burgerschapsvorming in de klas.
  2. Bijdrage aan wetenschappelijk onderzoek en de lerarenopleidingen
    De opbrengsten van dit onderzoek worden gebruikt in de lerarenopleidingen. Op deze manier draagt de school direct bij aan het opleiden en bekwamen van nieuwe leerkrachten.