Burgerschap door Lesgeven: Onderzoek in de Klas (BLOK)

Wat gebeurt er als mijn kind meedoet?

Er komt drie keer een onderzoeker naar de klas van uw kind: in het najaar, de winter en het voorjaar. Op deze manier kunnen we goed zien of er ook dingen veranderen tijdens een schooljaar.

Tijdens elk bezoek vult uw kind een vragenlijst in. Deze vragenlijst gaat over hoe zij omgaan met leeftijdgenoten en de leerkracht, hoe zij het vinden in de klas, hoe zij het vinden in Nederland, en hoe zij denken over verschillende groepen in Nederland. In deze vragenlijst worden ook vragen over klasgenoten gesteld. Voorbeelden van vragen zijn ‘Wie van jouw klasgenoten kan goed samenwerken?’ en ‘Wie van jouw klasgenoten is populair?’. Deze vragen geven een goed beeld van de klas en worden vaak gesteld in onderzoek bij leerlingen uit groep 6, 7, en 8. Het invullen van de vragenlijst duurt maximaal 45 minuten en vindt plaats onder schooltijd.

Tijdens het tweede deel van elk bezoek observeert de onderzoeker de leerkracht door middel van een video-opname. Met deze video onderzoeken we hoe de leerkracht tijdens gewone lessen omgaat met de klas. Omdat deze opnamen worden gemaakt tijdens de les, kan uw kind te zien of te horen zijn op de video-opname. De video-opname duurt ongeveer twee uur.

Als u niet wilt dat uw kind op de video te zien is, dan kan uw kind ook alleen meedoen met de vragenlijst (zie ook ‘Hoe doet mijn kind mee’). Wij zullen uw kind dan tijdens de opname een plekje buiten het bereik van de camera geven. Het kan natuurlijk gebeuren dat uw kind onverhoopt toch op de video-opname komt, omdat hij/zij door de klas loopt. Wij zullen uw kind dan achteraf onherkenbaar maken.

Als de klas meedoet aan het onderzoek, verzorgen wij een cadeau voor de hele klas als beloning.