Hoe zit het met de privacy?

Wij gaan zeer vertrouwelijk om met de gegevens die we van u en uw leerlingen ontvangen:

• Alle onderzoeksgegevens worden streng beveiligd opgeslagen op servers van de Universiteit Utrecht. Alleen de onderzoekers kunnen erbij.
  • Alle gegevens die we ontvangen verwerken we vertrouwelijk. Dit betekent dat we de gegevens zonder naam verwerken. We gebruiken in plaats daarvan een code voor de naam van de school, de leerkracht en de leerlingen.
  • Tijdens het onderzoek wordt apart nog bijgehouden welke code voor welke naam staat. Dit hebben we nodig zodat we ervoor kunnen zorgen dat de antwoorden van u en uw leerlingen tijdens ieder bezoek op de juiste manier aan elkaar verbonden worden. Dit bestand met namen en codes verwijderen we meteen na afloop van de dataverzameling (augustus 2022).
  • De observaties vinden plaats middels videobeelden waarop de leerkrachten en de klas te zien zijn. Deze beelden worden apart opgeslagen. De opslagplek is streng beveiligd en alleen toegankelijk voor de onderzoekers.
  • De antwoorden die uw leerlingen op de vragenlijst geven zijn geheim. We zullen deze niet delen met derden. We kunnen u dus geen informatie geven over wat individuele leerlingen hebben ingevuld.
  • De resultaten van het onderzoek zijn altijd op groepsniveau. Dat betekent dat we uitspraken kunnen doen over de klas of alle deelnemende leerlingen in het algemeen, maar nooit over individuele leerlingen.

Vanwege regelgeving worden we geacht de anonieme gegevens minimaal 10 jaar te bewaren. Dit doen wij op een veilige plek op een speciale server van de Universiteit Utrecht. Het bewaren van de gegevens is noodzakelijk zodat de kwaliteit van het onderzoek gecontroleerd kan worden en zodat onderzoekers hier nog verder onderzoek mee kunnen doen.

Dit onderzoek is getoetst en goedgekeurd door de Facultaire Ethische Toetsingscommissie (FETC) van de Universiteit Utrecht (Nr. FETC20-362).

Meer informatie over de privacyregelingen vindt u in de privacyverklaring van de Universiteit Utrecht. Vragen over privacy kunt u stellen via privacy@uu.nl.

In de onderstaande video leggen wij u ook uit hoe wij omgaan met de privacy van uw leerlingen.