Publicaties
De komende tijd gaan we hard aan de slag met het verwerken van alle gegevens die we in het onderzoek hebben verzameld. Hier zullen we artikelen over schrijven die we graag met jullie delen!
Praktijk publicaties
- Oranjegevoelens – Didactief (Mei 2022) – Lian van Vemde
- Krijnen, M., van Vemde, L., Hornstra, L., Wansink, B. G. J., Mainhard, T., & Thijs, J. (2025). Opvattingen over interactie met een diverse klas: Reflectie-instrument voor leraren(teams). Vragenlijst en achtergrond van de Diversity Teaching Beliefs Scale.
Blogposts
Wetenschappelijke publicaties
- van Vemde, L., Hornstra, L. & Thijs, J. (2021). Classroom Predictors of National Belonging: The Role of Interethnic Contact and Teachers’ and Classmates’ Diversity Norms. Journal of Youth and Adolescence, 50, 1709–1725.
- van Vemde, L., Hornstra, L., & Thijs, J. (2022). Het bevorderen van een gevoel van verbondenheid met Nederland bij leerlingen met een migratieactergrond: De rol van interetnisch contact en diversiteitsnormen van de leerkracht en klasgenoten. Mens & Maatschappij, 97(4), 456-459.
- van Vemde, L., Thijs, J., & Hornstra, L. (2023). The classroom social environment in mixed secondary school classes: The role of ethnic classroom composition and classmates’ explicitly and implicitly measured ethnic attitudes. Social Psychology of Education, 26, 333–366.
- Thijs, J., Krijnen, M., van Vemde, L., Hornstra, L., Mainhard, T., & Wansink, B. G. J. (2024). The diversity teaching beliefs scale: Addressing cultural diversity, communalities between cultures, and the national culture in the classroom. Teaching and Teacher Education, 153.